Opgrader en creme med økologisk gulerods- eller rødbedesaft.

Alle de mange håndvaske-seancer slider på hænderne, så de bliver tørre, sprukne og med en tendens til udslæt.

Hvis du, som jeg, synes at mange cremer er for fedtede, er her et fif til forbedring af cremens evne til at blive optaget i huden.

Jeg har ( fået som gave) en god økologisk creme, som jeg fortynder mindst 50/50, ved at hælde en portion i et lille glas, og tilsætte enten frisk presset økologisk gulerodssaft og/eller rødbedesaft. 

Jeg bruger blandingen over hele kroppen, og tilmed giver farvestofferne i rodfrugterne en smuk gylden eller rødlig faarve, og afhængigt af hvor stærk blandingen er, kan især rødbede-cremen give ekstra kulør i ansigtet.

Engang kom jeg til at lave den for kraftig, og smurte lidt i mit ansigt, hvor efter jeg tog til byen. Jeg havde en mærkelig fornemmelse af, at folk kiggede ekstra på mig den dag - og da jeg kom hjem og tilfældigvis så mig i spejlet forstod jeg hvorfor! Mit ansigt lignede næsten en rødbede!!!😀 - og det var ikke af generthed.

Cremen virker på mig, nærende, blød og nem at arbejde med.

Den skal dog altid stå i køleskabet, og du skal være opmærksom på, at den kun kan holde i få dage. Men så laver du bare en ny lille portion.

Er I flere i husstanden, så husk at markere, at det er en creme, beregnet til udvortes brug, og ikke en lækker lille glasur eller lignende. Jeg tror bestemt ikke den hverken smager godt eller er egnet til at blive spist - uanset om den er økologisk og kropsvenlig.

 

Et andet produkt jeg lavede i weekenden er mod sprukne læber og mundvige, og evt. andre sår og udslæt på kroppen.

Jeg hælder lidt økologisk rapsolie i et lille glas og fylder rene morgenfrueblomster ( friske eller tørrede) og frisk finthakket rosmarin i olien, og lader den trække. Den skal ligeledes sættes i køleskabet, og du skal være opmærksom på at den ikke bliver harsk eller mugner.

Efter nogle dage kan urterne fjernes. 

Det er min personlige erfaring, at mange forskellige urter er medvirkende til at skabe kropslig og mental balance, både som te og udtræk, hårskyllemiddel, i cremer m.v. - og selvfølgelig som ingrediens i maden.

Jeg vælger økologisk, både når jeg køber og selv dyrker, og hvis jeg plukker i naturen, vælger jeg steder, hvor der er ganske lidt, og helst ingen trafik. Dog kan jeg jo aldrig gardere mig mod det som kommer fra luften fra fly, nedfald gennem regnvand m.v.

Det er dog min erfaring, at når jeg gør mit bedste og tænker mig om, så er det bedre end slet ikke at gøre noget, for at forbedre mit eget liv, andres og naturens resurser.

Hjertelig god dag til alle.

Susanne.

Savn, forbedret luftkvalitet - og friskbagte økologiske chokoscones..

Jeg er som vel de fleste danskere, ked af den situation vi befinder os i, i Dk og på verdensplan, lige nu og håber af hele mit hjerte og forstand, at vi sammen finder en vej igennem krisen - og kommer stærkere og mere bevidste og kærlige ud på den anden side.

Jeg savner vildt meget mine børn og børnebørn, svigerbørn, og andre familiemedlemmer, venner m.fl.,som bor i andre egne af landet, og som jeg lige nu oplever mig afskåret fra at være sammen med, på grund af de hensyn vi alle må tage, for at begrænse smittespredning.

Jeg bagte økologiske boller uden gær her i formiddag, og har mere end noget andet lyst til at dele med jer/dem.❤

De er super gode, og er en dejlig afveksling fra de meget nærende, men også gode, glutenfrie brød jeg normalt plejer at bage. En opskrift jeg delvist selv har komponeret, så hvert brød indeholder den, af sundhedsmyndighedernes anbefalede mængde af protein, fedt og kulhydrater på dagsbasis. Tilmed indeholder brødene masser af fibre, vitaminer og mineraler fra frugt og grøntsager, plus nødder, som også er en god næringskilde..

Jeg deler gerne opskriften ved henvendelse.🙂😋😋😋

❤ Blandt de mange bekendtgørelser, opfordringner, krav og informationer de seneste uger, fandt jeg i den forløbne uge et par artikler om luftkvalitet, som jeg i virkeligheden har gået og ventet på, og søgt efter.

Jeg har for et øjeblik siden søgt efter artiklen, for at kunne henvise til den, men har ikke kunnet finde den - undren!

Men i artiklen hævdedes at målinger, foretaget i de 5 største danske byer, viser at luftens indhold af stoffer fra udstødningsgasser fra transportmidler er faldet med 1/3 del.

Det var en af mine første tanker, da Covid-19 begyndte at vise sig problematisk, at det ville få indflydelse på luftkvaliteten - først p.g.a. faldet i flyvninger på verdensbasis, men også fordi mange arbejder hjemmefra, og børn og unge ikke skal i institutioner, skoler m.v.

JEG KAN MÆRKE DET - SELVOM JEG IKKE BOR I EN BY.

FOR TAG IKKE FEJL, LUFTFORURENINGEN PÅVIRKER OGSÅ OS DER BOR PÅ LANDET.

Tilmed har vi en ekstra kilde til luft - vand og jordforurening, som folk i byerne oftest ikke bemærker - på grund af den udbredte brug af pesticider og gylle i landbruget, hvilket desværre ødelægger noget af forårsglæden, simpelthen fordi de pågældende stoffer bedøver sanserne, så duften af ny udsprungne blomster, buske og træer ikke kan komme til sin ret.

Men måske vi kan håbe på, at landmændene ikke kan få leveret de store mængder, som de plejer at bruge p.g.a. Coronakrisen??? Dog har jeg hørt, at "de har været ved at drukne i gylle", hen over årets første måneder, fordi jorden har været for våd til at de har kunnet køre på markerne med deres tunge materiel.

Midet i en tid med bekymringer, sorg, utryghed m.m. er det værd at glæde sig over det som vi kan glædes over - og overveje seriøst hvad vi hver i sær kan gøre anderledes fremadrettet, så vi ikke bare fortsætter "stilen" - den livsstil, som af mange er så højt besunget, som helt fantastisk. 

Forurening er IKKE fantastisk, og den glæde, som er forbundet med at tjene mange penge, på ting, som skaber forurening er en kort glæde - en lorte-glæde.

Det antages at mange tusinde mennesker årligt dør p.g.a. luftforurening - og anden forurening, verden over.

TAG DIG I AGT - GØR NOGET - VÆR MED TIL AT ÆNDRE LIVSSTIL NU OG FREMOVER.

HER FØLGER ENKELTE FORSLAG SOM MANGE, MED LETHED KAN HANDLE PÅ I EGET LIV, ELLER OVERVEJE AT ÆNDRE PÅ EGNE LIVSOMSTÆNDIGHEDER, SÅ DET BLIVER EN MULIGHED.

1. Dyrk frugt og grøntsager i vindueskarme, på altaner og terasser - eller hvis du er så heldig at have et jord til rådighed, egen have eller kolonihave eller fælleshave.

2. Køb og lav dine ( og din families) måltider af økologiske råvarer.

3. Vælg helt eller delvist plantemad, vegetarisk eller med ganske lidt kød.

4. Strik klude af økologiske materialer, eller brug restgarn du har i forvejen, ( eller klip et stort håndklæde i mindre stykker) til brug i køkken, badeværelse, rengøring m.v.

5. Megen rengøring kan under normale omstændigheder foretages med vand, citrus, og eddike, og enkle rengøringsmidler, hvis indhold er mindre sundhedsskadeligt. (Vi er en del mennesker, som ikke tåler Ajax, og andre hårde rengøringsmidler - og jeg tror generelt at disse hårde rengøringsmidler ødelægger mere end de gør godt, både for mennesker og miljø.

6.Gå eller spring på cyklen, fremfor at køre i bil når som helst det er en fysisk mulighed.

7.Hold ferie i Danmark, eller til nød i udlandet èn enkelt gang om året eller hvert 3. år.

8.Lufttør dit vasketøj udendørs, fremfor at bruge en tørretumbler.

9. Sørg for at bruge al den mad du dyrker eller køber, del med andre, som står og mangler, med mindre maden er dårlig for dig.

10.Filtrer vandet fra vandhanen i en kande med kulfilter, som filtrerer kemikalier og andet uegnet til mennesker, fra drikkevandet - og efter min mening også forbedrer vandets smag.

Ovenstående forslag er kun toppen af isbjerget, men vil, hvis alle efterlever dem, gøre en forskel for såvel menneskers og dyrs helbred og livsomstændigheder og gøre en positiv forskel for vores fælles resurser og miljøet som sådan.

Dertil kommer at vi kan spare på vandet, skrue ned for varmen, anvende naturlige energikilder, som luft, sol og jordvarme m.v.

Når det kommer til vores arbejdsmæssige engagementer er flere og flere virksomheder igang med at energioptimere, og tager initiativer som skal forhindre en forværring af verdens samlede forurening, og et misbrug af vores og klodens resurser, men der er nok ingen tvivl om, at de forslag jeg har ridset op, for manges vedkommende opleves svære at efterkomme, når hverdagen med mange opgaver, i en stor aktiv familie skal klares.

Og skal jeg være ærlig, er alle disse ting, som jeg selv efterlever - og mere til, for alvor først blevet implementeret efter at mine børn er flyttet hjemmefra og jeg alene stod med ansvaret for mit eget liv, helbred og overlevelse.

jeg har børn, som nu selv har familier, og de gør alt hvad de kan hver eneste dag for at gøre det bedste for sig selv og deres familier, og andre omkring dem, både hjemme og på deres arbejde, og jeg vil hermed sende dem - elskede unge mennesker - og alle de andre yngre familier de allerkærligste tanker og ønsker og håb, for deres - og vores fremtid sammen - lige NU.❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤.

 

Selv begyndte jeg denne "rejse" ud i sundhed, selvbehandling og personlig udvikling da jeg blev født, men den blev forstærket da jeg ventede min førstefødte - og fik et ekstra nøk, da jeg havde født mit andet barn.

Hen ad vejen, lærte jeg at det var livsnødvendigt, at jeg passede godt på mig selv også, såvel ærnæringsmæssigt, som på alle andre måder. 

På den måde har mine børn, med deres eksistens og nærvær, været mine læremestre, men også mine forældres meget forskellige måder at håndtere deres liv på, har været en lære for mig, fordi jeg på et tidspunkt VALGTE at tage det bedste med, som de stod for, men også at gennemskue, hvem de var som individer.

Nogle gange føler jeg mig lidt ramt, når unge mennesker, som samles i demonstrationer verden over, harcelerer mod ældre generationer, for det føles som om de skærer alle over en kam.

Men jeg respekterer dem for at de forsøger at råbe verdens befolkning, og ikke mindst politikerne op, for et flertal er stadig stocked i en tung egoistisk måde at tænke livsstil på.

For mig at se, handler det dog ikke kun om egoisme, men om decideres uvidenhed og ubevidsthed.

Jeg har personligt gjort masser af fejl i mit liv, det er jeg sikker på at f.eks. mine børn vil nikke genkendende til, men jeg VED, at jeg altid har har gjort mit bedste, og det håber jeg også at de forstår eller en dag vil erkende.❤

Det betyder dog ikke at jeg har lov at undlade at fortsætte med at lære. 

Og noget af det jeg har skullet lære, er blandt andet, ikke at lade mig kue, af andre menneskers modstand mod det jeg selv gør, for mig selv og andre - incl. mine modstandere.

Derfor har jeg blandt andet valgt at investere i denne hjemmeside, så jeg kan dele mine personlige erfaringer, og så folk, som søger info, støtte og vejledning, kan komme i kontakt med mig.

Det gælder såvel tidligere elever/klienter/kunder, som venner og bekendte, familiemedlemmer og dig som læser med lige nu.

Susanne Holgaard Svendsen.

  

 

 

Klude er både hygiejniske og bæredygtige.

Små klude er super anvendelige, ikke mindst i denne tid, hvor hygiejne er i fokus.

Kludene på billedet er strikket af økologisk bomuld, men har du forskellige rester af bomuldsgarn, er det bare at hente strikkepindene frem og gå igang.

Synes du ikke at du er god til at strikke, kan du klippe et par gamle håndklæder i mindre stykker, og bruge dem på samme måde, og spare på de store håndklæder og engangsting.

Det er super hygiejnisk, at bruge en klud til at tørre hænder efter håndvask. i forbindelse med toiletbesøg f.eks.

De brugte kan smides i en kurv og er nemme at koge i en stor gryde, eller evt. ved høje grader i vaskemaskinen.

Jeg bruger dem også som både vaskeklude, karklude og til at tørre hænder i, i køkkenet.

Vi må holde modet oppe og gøre hvad vi kan hver især.

 

❤Hjerteligst Susanne Holgaard Svendsen.

 

Lidt " grøn" inspiration 🌱

 

Fotocollage, fra øv. v. hjørne mod højre:

Blomstrende purløg.

Frugt og rodfrugter til saftpresning, hvorefter pumpen anvendes i brød.

Rugbrød med plante pålæg.

Havre - hirsegrød m. soyafløde, solbærsirup og kanel.

Friskpresset saft af rødbede, gulerod og æble.

Grøntsags suppe med soya"kød".

Friskbagt brød med olie-smør.

Vegansk ret med grøntsager, bønner og grøn dressing.

Hjemmetørring af urter til te.

 

Jeg blev allerede som 20 årig så småt bevidst om, at mad ikke nødvendigvis indbefatter kød, men de efterfølgende år - indtil jeg var omkring 42 år, var jeg on and of vegetar og kødspiser.

Et vendepunkt er ofte behæftet med meget personlige oplevelser, således også for mig, men på netop det tidspunkt, hvor jeg for alvor blev bevidst om hvordan dyr behandles i kødindustrien, tog jeg også det valg ikke mere at ville bidrage til den smerte. Jeg havde dyb empati med dyr, som spærres inde og slåes ihjel, uden mulighed for at have indflydelse på eget livsforløb.

Siden da har jeg levet flere år udelukkende på en plantebaseret kost, hvorefter jeg begyndte igen at spise mælkeprodukter, og nu også spiser fisk engang imellem, selvom jeg er dybt bekymret for fisks - og dermed min egen sundhedstilstand, på grund af graden af havenes forurening.

1.Engang imellem er jeg kommet i tvivl om hvorvidt mine valg er hensigtsmæssige i forhold til min egen sundhed, og har da købt og spist et stykke fisk, og en enkelt gang en hel kylling ( som jeg alligevel ikke kunne få mig selv til at spise, da det smagte grimt.)

2. Enkelte gange er jeg blevet overrasket over en animalsk ingrediens i et måltid, som jeg ikke selv har tilberedt.F.eks. oplever jeg at ingredienser fra grise, smager fordærvet, og spiser det derfor ikke.

3. I begyndelsen, efter min beslutning, havde jeg tidspunkter hvor jeg havde en voldsom trang til at spise et måltid med kød, men undlod det generelt.

FORDI:

1. Jeg fandt ud af at min trang mest hang sammen med vaner, sociale normer og opdragelse. 

2. Jeg helt klart voksede som individ, mens jeg førte min beslutning ud i livet. Min empati, mit intellekt, min kærlighed for både mennesker og dyr voksede, og jeg erhvervede mig en dyb indre vished og viden om eksistentielle livsområder, som jeg til da kun havde haft en vag fornemmelse af.

3. Jeg oplevede at mit energiniveau steg, og at jeg fik renset ud i min krop, på en måde, jeg aldrig havde oplevet tidligere.

MEN:

Der var også en dyb ensomhed forbundet med min forandrede livsstil, fordi mennesker omkring mig ikke forstod mig, og ofte stillede sig uforstående an.

F.eks. sagde en tidl. ven til mig, at hun ikke kunne leve op til min frelste livsstil. Dengang gjorde det mig ked af det, for jeg så langt fra mig selv som frelst. Jeg er mig jo aldeles bevidst, at jeg trods alt det meste af mit liv, har spist kød. Desuden er jeg jo bevidst om, at alle livsforandringer kan være svære at holde fast i, men bare gjorde mit bedste. For det er jo ikke ulovligt at spise dyrs kød!.

I dag forholder alt sig totalt anderledes. Ikke en eneste af de mennesker jeg kender og omgåes i dag, løfter et øjenbryn over at der aldrig serveres kødmad hos mig, og at jeg i øvrigt springer retter med kød over, når jeg er gæst. Der er så meget større fokus på såvel sundhed, dyrevelfærd og miljø idag, end for bare 14 år siden, da jeg for alvor kastede mig ud i det, som jeg vil betegne som en mere hensynsfuld og kærlig livsstil.

At vælge økologisk produceret føde, beklædning m.v. er desuden en selvfølge, i det omfang det har været muligt, men det valg tog jeg allerede for nogen og 30 år siden.

Hvis du søger hjælp til livsstilsforandringer er du velkommen til at kontakte mig.

Jeg er udd. Zoneterapeut, og har arbejdet med mange forskellige områder indenfor krop, kost og sundhed - også de psykiske ( og åndelige) aspekter af livet.

 

❤Hjertelig god arbejdslyst m.h.t omlægning af livsstil.

Susanne Holgaard Svendsen.

 

 

 

 

 

Elsk dig selv og din familie, venner, kolleger, naboer m.fl. - og smid tobakken i skrældespanden NU

Er du ikke allerede stoppet med at ryge, er der nu - i disse Covid 19 tider - øget motivation, både af hensyn til dig selv og dine nærmeste, men også for alle os andre, som har behov for at indhånde frisk luft, hvad enten vi er raske eller syge. 

At trække vejret i frisk luft, bør være en menneskeret, men dette naturlige basale behov har været under pres så længe jeg har levet.

STOP RYGNING - SMID TOBAKKEN I SKRÆLDESPANDEN - OG KØB ALDRIG NOGENSINDE IGEN TOBAK.

 

Her er 10 gode grunde til at stoppe med at ryge:

!. De danske sundhedsmyndigheder har opgjort, at mange tusinde mennesker i Danmark, årligt dør på grund af tobaksrygning.

2.Tobaksrygning er en kæmpe belastning, ikke kun for rygeren, men også for alle os der passivt indånder tobaksrøg.

3.I denne tid med Covid 19- Coronavirus, har det været fremme i medierne, at rygere er særligt udsatte for smitte og at blive alvorligt syge af virussen, men det er klart, at vi som er ikke-rygere, også er negativt påvirkede af naboer og familiemedlemmer, kolleger m.fl. som ryger i vores nærhed.

4. Rygere går glip af mange potentielle venskaber og ligeværdige samtaler om livsvigtige emner, fordi vi er mange, som ikke tåler at være i nærheden af dem - hverken mens de ryger eller efterfølgende, fordi deres udåndingsluft stinker af tobak, og røgen hænger i deres hår, hud og tøj, ting m.v.

5. Rygere kan spare tusindevis af kroner på et rygestop. Penge som kan komme dem selv og deres familier til gavn på utroligt meget fornuftigere må.

6. rygeres lungefunktion bliver væsentligt forbedret i løbet af ganske kort tid, og et rygestop vil oftest være livsforlængende.

7. Vores fælles natur vil ligeledes blive renere jo flere som stopper rygning. Både hvad angår luftkvaliteten og på grund af de utroligt mange cigaretskod en del rygere smider fra sig i naturen, på strande, på veje og fortove.

8. vores sygehusvæsen vil få penge frigivet til vigtigere funktioner, end at tage sig af rygere, som indlægges og opereres på grund af kræft, kol o.s.v.

9. Elsk dig selv og din krop nok til at stoppe rygning, og hjælp andre mennesker som elsker dig, eller du påstår eller mener at elske: Beskyt dig selv og andre mod tobaks sundhedsskadelige og livsfarlige stoffer.

På forhånd tak - ❤

Susanne Holgaard Svendsen

Udd. Terapeut  - og mangeårig underviser indenfor krop, kost og psyke.